Wednesday, 23 September 2015

Setanding Mak Nenek

Assalamualaikum w.b.t,

                                           
                                                               cerek air ke cake ni?

  Alkisah kejadian ini berlaku pada hari tu. Biasalah musim-musim cuti sekolah ni tipulah tak bermalas-malasan depan tv. So, masa tu waktu petang sedang kanak-kanak ribena yang lain bermain-main di luar  saya pula dengan bersenang-lenang menonton tv. Tiba-tiba...


Ibu: Adik!
Saya: Ya...
Ibu: Nak buat air teh tak? Kalau nak... pergi jerang air.
Saya: Ya...

Selepas beberapa minit kemudian, saya pun pergilah dapur nak jerang air. Jangan tanya kenapa mesti tunggu beberapa minit kemudian..hahaha....Dah kebetulan ni, meh saya ajar cara-cara nak jerang air.
Mudah je, isi air dalam cerek, tutup dan jerang. Lepas tu, pergilah ruang tamu balik sambung aktiviti tak berfaedah tadi.  Kira-kira 10-15 minit kemudian berlaku lagi conversation dengan ibu. Maklumlah, time2 macam nilah kita rapatkan hubungan..hehe..


Ibu: Adik!
Saya: Ya...
Ibu: Air ni dah masak ke belum?
Saya: Belum..
Ibu: Habis tu, kenapa api tak nyala?
 Time tu dah rasa lain macam. Tak kan angin bulan 9 ni kuat sangat sampai terpadam api dapur gas. Tiba-tiba, tergelak sorang-sorang. Sah! Nak masak air tapi lupa nak buka api. Hahaha...and my mother said "Bertuah adik!". Tak tahulah tengah berangan apa masa tu....mengalahkan mak nenek. Ni bukan first time lupa...pernah satu kali saya mengagau cari jam tangan..pusing punya pusing....rupa-rupanya jam dah pakai kat tangan.

  Itu belum tahap melampau lagi. Tahap melampau bila pergi tanya ibu "kenapa nak masak ketupat, kuah kacang bagai ni?" Dengan sabarnya ibu jawab "Hari Raya Korbanlah". Rasanya kena melantak seguni kismis ni...adakah ini kesan jangka panjang termakan tahi cicak?

  Atas kesempatan ini saya nak ucapkan "Selamat Hari Raya Aidiladha" kepada semua umat Islam di dunia ini.. :)

                                          ♫ Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar ♫

2 comments:

  1. hehehe terhibur saya baca entri awak ne

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..dah lama rasanya tak singgah blog akak..sorry,kak Fae..

      Delete

Terima kasih sudi komen ;)