Wednesday, 5 March 2014

Duit Koyak

Assalamualaikum....

                                         
                                                          *diambil daripada google images*

Duit koyak...idea ni datang berkurun dahulu baru ada hati nak taip. Siapa pernah alami duit koyak? 99% mesti pernah kan? Saya pun pernah, ni nak cerita ni. :3

  Kejadian ni terjadi masa saya kecik lagi...maybe sekolah rendah. Masa tu, berhantu makan wafer Cloud 9 warna biru. Sedap tau! Sampai sekarang masih minat lagi. Jadi, ibu bagilah duit untuk beli cloud 9 tu, saya simpan dalam beg duit yang kecil. Duit kertas tu saya lipat2 kecil2 dan sumbatkan dalam beg duit yang kecik. Siap! Tak lama lepas tu, kenapa entah saya nak keluarkan duit tu. Sekali zip dia tersangkut dekat duit. Ala...masa kecik mana fikir panjang-panjang.....jadi, saya tarik je zip tu. Kesudahannya, bila keluarkan duit seringgit terkoyak sudah... =,=

  Kalau kita buat koyak duit tu, masih boleh tahan lagi. Yang paling geram bila kita dapat duit baki yang dah koyak. Masa tu, ibu yang  dapat. Duit baki tu memang selalunya tak ada telek pun...dapat terus simpan dalam poket. Sekali balik rumah tengok duit RM 5 dah koyak lepas tu bertampal dengan cellotape (betul ke eja ni?). Yang kali kedua pulak dapat duit RM 10 yang berconteng. Memang tak pulang baliklah sebab duit tu orang bagi. Tak kan orang dah bagi lepas tu kita nak cakap " Nek....duit ni dah bertulis...boleh bagi yang lain tak? Duit ni nek ambil balik buat catatan, ya "

  Tapi jangan risau...duit tu dah selamat dah dibayar kat sekolah. :3 Maklumlah, kalau nak buat bayar kat pasar raya mana diorang nak duit macam tu walaupun koyaknya sikit je di hujung. Kita yang susah padahal kita dapat dari kedai. Lain kali, bila dapat duit baki check dulu tau....kalau ada yang koyak, pulang balik ^_^

 Itulah pengajarannya di sini.....bukak sampul duit raya pun sama tau! Sampulnya buka elok-elok jangan main koyak je nanti silap hari bulan duit dalam tu sekali terkoyak. Eh,eh...macam ada pengalaman je....Hehehe....tak adalah tapi terjumpa kat facebook. Terjadi juga ya benda tu.....Malang tidak berbau....~

                                               ♫ Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar ♫

12 comments:

  1. klu duit koyak, leh tukar kat bank rakyat rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke...tapi kalau setakat RM 1 je malu pulak :3

      Delete
  2. saya biasanya akan guna duit tu kat kedai yg bagi balance duit tu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kalau dia tak perasan selamatlah...kalau dia perasan mesti dia tak nak padahal dapat dari kedai dia.

      Delete
  3. jom join GA baru bella ne tau leh menang..

    http://isabellaidura.blogspot.com/2014/03/havoc-giveaway-by-isabellaidura.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah kalau ada masa lapang..

      Delete
  4. Hehehe..sdey kot lau dapat duit koyak..sakit ati pn ade.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...tapi lebih sakit hati kuasa 5. XD

      Delete
  5. HI~ 안녕하세요!this is twinscraftlife! Pls visit our blog shop^^ 꼭 오세요^^ twinscraftlife.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Nk bg duit koyak, lipat2 sikit. pastu blah laju2 dr kaunter byr hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus juga idea tu..jangan penjaga kaunter tu kejar kita sudah... XD

      Delete
  7. Sakit hati bila dapat duit koyak tapi bila kita gunakan, taknak plak diaorang terima.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen ;)