Thursday, 21 November 2013

Ujian Otak Kiri dan Otak Kanan

Assalamualaikum w.b.t,

      Tadi bukak fb tengok ada ujian otak kiri dan otak kanan. Saya pun cubalah sebab saya suka sangat nak tahu pasal benda macam ni. Dan keputusan menunjukkan saya ni otak kanan. Orang kata siapa yang kidal memang otak kanan.

Ciri-ciri Orang Yang Menggunakan Otak Kiri:
  • Sentiasa berfikiran logik.
  • Menganalisa fakta
  • Berfikiran tumpul
  • Menilai untuk menentukan masalah
  • Tetap dengan pelan dan matlamat
  • Pentingkan kesempurnaan
  • Meletak harapan yang tinggi
  • Lambat bertindak balas
  • Sikap terperinci
  • Mudah beri tumpuan kepada tugas

Ciri-ciri Pengguna Otak Kanan
  • Berseni, kreatif, emosi
  • Sangat berimaginatif
  • Tak suka peraturan
  • Dapat bermimpi dalam warna
  • Sensitif kepada bau
  • Sering bersikap atas pagar.
 Ha, lepas dah tahu ciri-ciri ni, agak-agak korang otak mana ya? Tak pasti lagi? Ok..kita cuba buat ujian. Jom.. ^_^

~ UJIAN OTAK KIRI DAN OTAK KANAN

1. Cuba sebut warna tulisan tu bukannya apa yang ditulis :

                           
                                                           *credit*
Keputusan:
---> Sebut warna tulisan bermakna anda otak kanan manakala kalau anda sebut apa yang ditulis bermakna anda otak kiri.

2. Lihat arah mana gambar tu berpusing. Arah jam atau lawan jam?
                                                               
                                        
                                                          *credit*
Keputusan:
---> Kalau anda lihat arah jam maksudnya otak kanan tapi kalau lihat berpusing lawan jam maksudnya otak kiri. Ada ke yang lihat wanita ni pusing dua-dua belah?

3. Cuba buat macam gambar kat bawah tu.

                          
                                                   *credit*
Keputusan:
---> Kalau ibu jari kanan di atas bermakna anda otak kiri tapi kalau ibu jari kiri di atas bermakna anda otak kanan.

4. Cuba buat macam gambar kat bawah pula:

                  .     
                                                 *credit*
Keputusan:
---> Kalau tangan kanan di atas, anda otak kiri tapi kalau tangan kiri di atas anda otak kanan.

5. Sekarang cuba silang kaki pula.
Keputusan:
---> Macam biasa kalau kaki kanan kat atas maksudnya otak kiri dan sebaliknya.

6. Akhir sekali, cuba tutup sebelah mata dan tengok satu objek. Mata mana yang terbuka?
Keputusan:
---> Kalau mata kanan terbuka, otak kiri tapi kalau mata kiri terbuka otak kanan.

Habis sudah.....macam mana? Otak kiri ke kanan? Kalau nak tahu peratus pula boleh cuba test kat sini dan sini. Saya otak kanan 59%, otak kiri 41%. :)

  Tapi kan lagi bagus kalau seimbang. Saya pernah belajar masa kursus PRS hari tu kalau nak seimbangkan sebut buaya biawak buaya biawak banyak kali. Begitu juga, dengan tongue twister yg lain.

                                                                                               

26 comments:

  1. Replies
    1. Yay, kita sama! rasanya macam ramai yang otak kanan. Hihihi.. :)

      Delete
  2. ujian no satu je aefa otak kanan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya otak kirilah ni? Hihihi... :)

      Delete
    2. baru sempat wat test yg terakhir tu.. 81% kiri.. 19% kanan... personality scoen heheh :D

      Delete
    3. Wah, tingginya peratus. Terlebih minat fakta ni. Hihihi.... :)

      Delete
  3. saya otak kanan 57% otak kiri 43% :)

    ReplyDelete
  4. sys ni kidal. and ujian satu tu da pernah buat dengan mmber.. otak kanan.. heee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kidal. Kidal ni special kan? :) Kan betul ramai yg otak kanan. :)

      Delete
  5. separuh otak kanan, separuh otak kiri. tapi paling banyak otak kanan kot :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yay, kita sama! Suka berimaginasi.. :)

      Delete
    2. Saya pun sama. Selalu kena marah ngan mak sebab banyak sangat berimaginasi.

      Delete
    3. Hihihi...tapi kadang2 imaginasi tu perlu. Tak adalah asyik berada di dunia yg nyata. Dapat hilangkan stress jugak tau. Selalu berimaginasi jadi popular. Muahaha.... :)

      Delete
  6. Replies
    1. Oh yeah, give me 10. Pernah baca satu fakta otak kanan lebih bagus berbanding otak kiri. Hihihi... ^_^

      Delete
  7. Nampaknya saya seimbang iaitu otak kiri 50%, otak kanan 50%

    ReplyDelete
  8. wowww memang betul lah benda ni! ina otak kiri hehe ^^

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Sorry..saya pun tak tahu kenapa...sorry sangat2...

      Delete
  10. Otak kiri :3 75% kiri 25% kanan

    ReplyDelete
  11. wanita yang berpusing tu saya boleh melihat kedua2 arah!..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen ;)