Saturday, 3 November 2012

Cer jawab...cer jawab


                                               ASSALAMUALAIKUM SEMUA!!!!!!!!!!

                                    Hi

      Teka-teki teka-tekuk....... itu ayat masa tadika or darjah 1 dan 2. Banyak-banyak............... itu ayat masa darjah 5 or 6. Sekarang? Jangan nak mengada-ngada nak main teka-teki macam tu. Sekarang teka-teki SEJARAH atau GEOGRAFI. * pening-pening*. Hari ini saya nak main teka-teki dengan ada walaupun anda dah pernah dengar ke tak pernah ke... x peduli. Jawapan disediakan.


1. Antara ekor tikus dengan ekor harimau, ekor siapa lagi panjang?

2. Benda ini mempunyai satu kaki dan tiga mata berwarna-warni. Kebiasaannya manusia akan patuh kepada benda ini. Siapakah dia?
3. 3+2 =5. Apakah jawapan lain dia?
4. Binatang apa yang paling kurang ajar?
5. Benda ini ada dua gigi, hidung yang mancung dan mata yang bulat. Ia tinggal di dalam air.
6. Selalunya kita kita akan jumpa semalam baru jumpa esok. Macam mana nak jumpa esok dulu baru jumpa semalam?
7. Ayah Mary ada 5 orang anak. Sorang nama Wawa, Wiwi, Wuwu dan Wewe. Apakah nama anaknya yang  kelima?
8. Benda apa yang dekat di hati dan selalu  menjadi tempat laluan untuk menemui jalan keluar?
9. Ayam boleh nampak kita tapi kita x boleh nampak ayam. Kenapa?
10. Tikus apa yang ada dua kaki?
11. Itik apa ada dua kaki?
12. Dalam banyak-banyak orang, orang apa yang tidak boleh bergerak, berkahwin dan sentiasa berdiri tegak?
13. Ada  nenek yang berjalan melompat-lompat. Nenek siapa ni?
14. Benda apa yang kita suka cari dan bila dah jumpa kita akan buang atau menggetelnya?
15. Kenderaan apa ada seorang penumpang tapi ada ramai pemandu?
16. Huruf apa yang boleh kahwin?

JAWAPANNYA DI BAWAH NI......


1. Ekor tikus sebab ekor tikus mencecah lantai.

2. Lampu isyarat
3. Jawapan lain salah.
4. Kutu rambut sebab dia pijak kepala kita.
5. Spongebob Squarepants
6. Sila buka kamus dan baca dari hadapan ke belakang anda akan jumpa perkataan esok terlebih dahulu.
7. Mary.
9. Usus
10. Mickey mouse.
11. Semua itik ada dua kaki.
13. Orang -orang yang kat sawah padi.
14. Tahi hidung.
15. Keranda.
16. I dan U

Ok. Stop. Seronok x? Korang dapat markah berapa? Korang cari butang komen dan sila tulis markah anda.  Jangan tipu tau. Kat bawah ni gred markah.


 12-16 = .A. Tahniah, tahniah,tahniah. Anda adalah seorang peneka yang hebat.

 8-12   =  B. Bagus juga kepada anda. Anda pandai meneka.
 4-8     =  C. Memuaskan.
 0-8     =  D. Bolehlah tu dan cuba lagi.

Terima kasih kerana menyertai teka-teki suka2 ni. BYE2.


                                                    Salam sayang daripada Ain Ika.